● mám za úkol se rychle zorientovat v systému klienta a jeho funkcionalitách a ty pak testovat (tím zjišťuji, co přesně nefunguje a proč)
● systému nemusím rozumět dokonale – mohu se dotazovat ostatních v týmu (např. vývojářů)
Nejvíce mě z práce baví
1. neustále se učit od ostatních lidí v týmu
2. přinášet do řešení systém a řád
3. koordinovat tým, zejména při urgentním řešení chyb před deadlinem
Moc mě z pracovních činností nebaví
1. nahrávání testovacích výsledků do systému
2. zdlouhavá online školení (v porovnání s osobním rychlo-zaškolením)
● každé ráno máme meeting s projektovým týmem na rozdělení úkolů
● pak v emailu kontroluji, jak jsme se posunuli v řešení problémů ze včera
● následuje reportovací meeting s testovacím týmem, kde řešíme náš progres v testovaní a řešení chyb
● odpoledne bývá většinou prostor pro vlastní samostatné testování, analýzy požadavků na systém, psaní testovacích scénářů a vytváření dokumentace
● někdy i odpoledne běží další meetingy s ostatními testery, či projektovým týmem
● nejvytíženější bývám v ÚT a ST, kdy většina týmu potřebuje posouvat řešení
● ve ČT většinou dodělávám resty předchozích dní
● v PÁ mám větší prostor pro samostatnou práci
Nejvíc komunikuji s:
● technickou podporou = s vývojáři
● koncovým uživatelem
● projektovým manažerem
● business analytikem
● jde o typickou vstupní pozici do IT
● ale pokud se člověk nebude snažit o povýšení sám, tak může klidně stagnovat na této pozici více let
Průměrný posun z juniora na seniora
● 1–3 roky
● zná oproti juniorovi více technologií a trendů v testování, lépe se orientuje v nástrojích na automatizaci
● sám tvoří dokumentaci a je si jistý ve všech fázích projektu
● časem se může profilovat buď víc jako team leader, tj. vést a koordinovat ostatní testery nebo se může učit nové nástroje a profilovat se jako technický specialista
● hodně testování bude automatizováno, tj. už se nebude manuálně tolik klikat, ale spíše vymýšlet, jak nejlépe test automatizovat
● ubyde manuální práce testera, přibude více analytický přístup
Doporučené vzdělávání pro budoucnost
● už dnes existuje několik automatizačních nástrojů, které je potřeba se učit používat (např. Selenium, TestingWhiz, HP - UFT / ex QTP, Test Complete, Ranorex, Sahi, Watir, Tosca Testsuite)
● a do budoucna se budou objevovat další
1. chytrý a systematický
2. nevadí mu časté přerušování práce dotazy ostatních
3. nevadí mu rutinní práce (v některých fázích projektu)
Hard skills
1. přehled o testovacích SW
2. znalost základních fází / procesu vývoje
3. angličtina
Soft skills
1. komunikace
2. time management (ustát neustálé přerušování práce)
3. abstraktní myšlení (rychle pochopit projekt jako celek)
Během přípravy na pohovor
● první část náboru byla přes AC, kde se testují hlavně osobnostní charakteristiky a soft skills – to, že jsem uvedla “dobrou” školu a studentskou praxi do CV, mi pomohlo dostat se na AC
● pro další kola jsem si nastudovala základní fáze/proces vývoje a základní info o testovacích SW
● na tuto pozici není nutné mít nějakou konkrétní IT zkušenost, výhodou ale může být např. dílčí praxe, brigáda, part-time ve firemním prostředí
Během pohovoru
● ukázala jsem dobré komunikační dovednosti a určité sebevědomí
● doložila jsem zkušenosti s týmovou prací
● předvedla jsem schopnost prezentovat základní fáze / proces vývoje
● poukázala jsem na praxi komunikace s klienty v předchozích pracech, tj. určitou znalost business prostředí
Z jakého oboru:
● matematika
● základy informatiky mohou být výhodou, ale nejsou podmínkou
● jakákoliv praxe z firemního prostředí (hlavně u studentů, absolventů)
Jaká dovednost/znalost:
● základní znalost jakéhokoliv programovacího jazyka je výhodou (ne podmínkou)
● drž se seniornějších lidí v týmu a neboj se jich ptát
Studuj, uč se:
● matematiku
● angličtinu
Zkoušej v praxi:
● jakákoliv brigáda / part-time práce ve firmě je výhodou, protože pochopíš fungování a procesy ve firmách
Každá infografika tě provede tím, jak daný člověk svojí práci vidí, co na ní má rád více, co méně, jak vypadá jeho pracovní den/týden, jak a s jakými jinými experty spolupracuje, jaký je rozdíl na dané pozici mezi člověkem juniorním a seniorním, a jaký by mohl být odhadovaný vývoj této profese v budoucnu.
V druhé části infografiky zároveň najdeš doporučení, jak takovou pozici získat a v čem se vzdělávat.
Pro lepší pochopení celého kontextu doporučujeme u každé pozice poslechnutí také video rozhovorů - IT profíky za vás a pro vás vyzpovídala gymnazistka Anička Turnerová.
PDF verzi infografiky doporučujeme stáhnout a/nebo vytisknout.
A jeden důležitý tip na závěr: může se stát, že jiný člověk by popsal stejnou pozici trošku jinak. To je na trhu práce normální - každý z nás vnímá stejnou práci odlišně. Jednak podle typu firmy, kde pracuje, dále podle své povahy, délky praxe, vzdělání atp. Proto měj, prosím, na paměti, že zde neprezentujeme 100% zobecnitelná data z velkého výzkumu. Jde o osobně profesní výpovědi.
Pokud tě nějaká pozice zaujme, dohledej si další informace, setkej se s dalšími lidmi na podobné pozici a poslechni si jejich názor na danou práci. Po zhlédnutí videí budeš mít dobrý odrazový můstek, co hledat, na co se ptát.
Uč se, zkoušej, rozšiřuj si obzory, studuj s námi kurzy na různá témata na různých úrovních náročnosti nebo studuj i online z domu.
Máš už pár kurzů za sebou? A jsi připraven/a na profesní změnu? Zkontaktuj se s naším kariérním týmem, můžeš přijít na naše kariérní workshopy, kde si vylepšíš své CV, LinkedIn, osobní značku, na netradiční Job Fairy, a workshopy, kde trénujeme pohovory nanečisto nebo se můžeš osobně setkat a vše konzultovat s našimi kariérními kouči a poradci.