Project Manager in IT

Petr (4 roky praxe)

● zajišťuji vše od A do Z, aby projekt zaměřený na implementaci daného SW běžel
● moje práce je hlavně o řízení velkých týmů, jak našich, tak těch u klienta

Nejvíce mě z práce baví 1. pestrost - každý den je o něčem jiném, stále se učím
2. potkávání se s různými zajímavými lidmi (např. top management firem)
3. cestování a poznávání nových kultur (např. Čína, Amerika, Rakousko, Indie)

Moc mě z pracovních činností nebaví 1. občasná byrokracie
2. časově náročné nahánění lidí různě po světě, aby mi něco schválili

Popis Pozice

Rozdělení pracovního času
Můj typický pracovní den

● ráno kontroluji a odpovídám na emaily
● pak většinu dne běhám mezi meetingy u klienta v jeho centrále a mezi Skype hovory s týmem, který bývá různě po světě (v Indii, na Slovensku, v Rumunsku)
● mezi meetingy dělám reporting pro klienta, připravuji projektové plány, řeším projektové finance, různé problémy a/nebo eskalace

Můj typický pracovní týden

● v týdnu máme pravidelné statusy (cca hodinové meetingy), a to s týmem, se šéfem, s klientem
● v rámci mojí práce také hodně cestuji do zahraničí, kdy se networkovací část práce často protáhne i do večera
● občas také dělám pohovory s novými lidmi do týmu

Samostatnost vs. týmovost práce

Nejčastěji komunikuji s
● klienty
● všemi technickými pozicemi dle typu projektu (konzultanti, vývojáři, analytici, ...) přes šéfy jejich týmů

Rozdíl úrovně juniora/seniora

Junior

● má na starost menší projekty (cca 10 lidí)
● často na tuto pozici u nás ve firmě jde přes pozici analytika a/nebo přes vedoucího týmu, aby se naučil vést lidi a/nebo přes konzultanta, aby si „osahal“ specifika IT projektů ve velké konzultační firmě
● pak se teprve posouvá na pozici projektového manažera
● v růstu pomáhá se zapojit i do dalších aktivit uvnitř firmy nad rámec práce

Průměrný posun z juniora na seniora ● 5 let

Senior

● seniorní projekťák již může řídit rozsáhlé projekty za desítky miliónů korun
● má pod sebou i desítky lidí v týmu
● a řídí i několik juniornějších kolegů

Budoucnost

Budoucnost pozice za 3-5 let

● s transformací firem na agilní formu řízení se pozice projekťák, scrum master a account manažer budou pravděpodobně více a více prolínat

Doporučené vzdělávání pro budoucnost ● už dnes je vhodné se doučovat principy agile, cloudu, design thinking atd.
● zároveň vždy budeme muset sledovat trendy např. v oblasti compliance

Jak získat pozici

Ideální člověk na pozici je

1. umí motivovat, rozvíjet tým a v týmu spolupracovat
2. komunikativní typ s dobrými prezentačními schopnosti
3. umí prioritizovat a hledat kompromis

Hard skills 1. MS Project
2. MS Powerpoint a MS Excel
3. znalost nějaké konkrétní technologie (např. SAP) a/nebo odvětví (např. bankovnictví), ve kterém jsou pak projekty realizované

Soft skills 1. vedení lidí (leadership)
2. efektivni komunikace
3. řešení problémů

Práci mi pomohlo získat

Během přípravy na pohovor ● přečetl jsem si základní informace o firmě, kam jsem se hlásil
● na první kolo formou AC se zase tolik připravit podle mě nedá, protože se tam kouká u juniorů hlavně na soft skills a na potenciál člověka

Během pohovoru ● u nás je projektový manažer seniornější pozice, na kterou se jde většinou interním posunem, nicméně i to se už trochu rozvolnilo a lze nastoupit i zvenčí
● pro ten případ doporučuji prokázat schopnosti z předchozích prací, které mohou být užitečné i na tuto pozici (např. já jsem přecházel interně z pozice analytika a konzultanta)

Z jiných oborů je na pozici využitelné

Z jakého oboru: ● psychologie
● finance
● jakýkoliv jiný obor, ve kterém IT projekty řídíte, např. pojišťovnictví, telco

Jaká dovednost/znalost: ● dovednosti pro řízení týmů
● vyjednávání s klientem
● projektové řízení financí

Doporučení těm, kdo mají o tuto pozici zájem

● nečekej, že budeš mít možnost hned po škole řídit velké projekty
● k tomu je potřeba se propracovat – dobrá profesní cesta je přes pozice technických specialistů (např. vývoj, testing)

Studuj, uč se: ● cokoliv, co se týká managementu a IT
● pokud nemáš vystudovaný informační management, může pomoci např. MBA
● nauč se jakoukoliv používanou technologii (např. Java, testing)

Zkoušej v praxi: ● staň se nejprve vedoucím jakéhokoliv malého týmu řešící IT tématiku

Každá infografika tě provede tím, jak daný člověk svojí práci vidí, co na ní má rád více, co méně, jak vypadá jeho pracovní den/týden, jak a s jakými jinými experty spolupracuje, jaký je rozdíl na dané pozici mezi člověkem juniorním a seniorním, a jaký by mohl být odhadovaný vývoj této profese v budoucnu.

V druhé části infografiky zároveň najdeš doporučení, jak takovou pozici získat a v čem se vzdělávat.

Pro lepší pochopení celého kontextu doporučujeme u každé pozice poslechnutí také video rozhovorů - IT profíky za vás a pro vás vyzpovídala gymnazistka Anička Turnerová.

PDF verzi infografiky doporučujeme stáhnout a/nebo vytisknout.

A jeden důležitý tip na závěr: může se stát, že jiný člověk by popsal stejnou pozici trošku jinak. To je na trhu práce normální - každý z nás vnímá stejnou práci odlišně. Jednak podle typu firmy, kde pracuje, dále podle své povahy, délky praxe, vzdělání atp. Proto měj, prosím, na paměti, že zde neprezentujeme 100% zobecnitelná data z velkého výzkumu. Jde o osobně profesní výpovědi.

Pokud tě nějaká pozice zaujme, dohledej si další informace, setkej se s dalšími lidmi na podobné pozici a poslechni si jejich názor na danou práci. Po zhlédnutí videí budeš mít dobrý odrazový můstek, co hledat, na co se ptát.

Uč se, zkoušej, rozšiřuj si obzory, studuj s námi kurzy na různá témata na různých úrovních náročnosti nebo studuj i online z domu.

Máš už pár kurzů za sebou? A jsi připraven/a na profesní změnu? Zkontaktuj se s naším kariérním týmem, můžeš přijít na naše kariérní workshopy, kde si vylepšíš své CV, LinkedIn, osobní značku, na netradiční Job Fairy, a workshopy, kde trénujeme pohovory nanečisto nebo se můžeš osobně setkat a vše konzultovat s našimi kariérními kouči a poradci.