Sales in IT

Jaroslav (12 let praxe)

● komunikuji s klienty o nových zakázkách a zajišťuji, aby se úspěšně připravily a rozběhly (vč. zpracování finanční i technické části nabídek)
● obchod IT zakázek je u nás součástí práce seniorních lidí na IT pozicích – např. u mě v rámci práce technologického architekta

Nejvíce mě z práce baví 1. práce s nejlepšími lidmi, kteří dokážou dodávat úspěšné projekty
2. rozmanitá práce pro různé klienty
3. neomezený přístup k novým technologiím

Moc mě z pracovních činností nebaví 1. klasické korporátní procesy, papírování
2. přemíra cestování, která může být časem únavná
3. administrativa – sepisování bločků

Popis Pozice

Rozdělení pracovního času
Můj typický pracovní den

● většinu času trávím přímo u klientů (v ČR i v zahraničí)
● den zahajuji kontrolou emailů a úkolů
● následují schůzky a „agilní ceremonie“
● řídím nebo se účastním workshopů k designu zakázek
● zbytek dne připravuji finanční nabídky a jejich prezentace, diskutuji je s nákupními odděleními klientů

Můj typický pracovní týden

● součástí mé práce je hodně zahraničních cest (často i 3 týdně na otočku)
● pátky se snažím věnovat lokálním projektům klientů v Praze

Samostatnost vs. týmovost práce

Nejvíc komunikuji s:
● business zadavateli na straně klienta
● nákupním oddělením na straně klienta
● technickým IT týmem na straně klienta
● právníky na straně klienta
● IT konzultantys business konzultanty

Rozdíl úrovně juniora/seniora

Junior

● junior u nás ve firmě na IT prodejních aktivitách nepracuje, postupně je ale může podporovat, např. ve formě spolupráce na psaní nabídek

Průměrný posun z juniora na seniora ● 3–5 let

Senior

● vede prodejní aktivity a je zodpovědný za zakázky jako celek
● zodpovídá za konkrétní klienty, za kompletní přípravu nabídek, za plánování financí

Budoucnost

Budoucnost pozice za 3-5 let

● vzhledem k tomu, že IT prostředí je aktuálně velmi kompetitivní, část obchodu / prodeje bude hrát čím dál podstatnější roli

Doporučené vzdělávání pro budoucnost ● je nutné neustále se vzdělávat jak v tech trendech, tak v trendech v obchodu (konkrétně v oblasti přípravy nabídek, cenotvorby, schvalovacích procesů ale i metodiky prodeje)

Jak získat pozici

Ideální člověk na pozici je

1. empatický
2. strukturovaně cílevědomý
3. nekonfliktně komunikativní

Hard skills 1. BSS/OSS systémy, platformy (AWS, Google, Salesforce), IT architektura
2. procesní a projektové řízení (praxe s waterfall / agile)
3. office tools vč. zvládnutí grafiky

Soft skills 1. prezentační dovednosti
2. komunikace

Práci mi pomohlo získat

Během přípravy na pohovor ● obecně doporučuji trénovat na inteligenční test (zpracovávat si logické, matematické úlohy, které v těchto testech jsou)

Během pohovoru ● otevřenost
● klid

Z jiných oborů je na pozici využitelné

Z jakého oboru: ● psychologie

Jaká dovednost/znalost: ● komunikační dovednosti
● vyjednávání

Doporučení těm, kdo mají o tuto pozici zájem

● nestylizuj se do někoho, kým nejsi(be yourself)

Studuj, uč se: ● obecný přehled v IT i business trendech
● expertní znalost funkční, či technické oblasti např. platformy jako AWS, Google

Zkoušej v praxi: ● projdi si klasickými technickými pozicemi
● vhodná může být také praxe business analytika, nebo projektového manažera
● pomoci může také praxe např. ve vlastním B2B prodeji, v retailu

Každá infografika tě provede tím, jak daný člověk svojí práci vidí, co na ní má rád více, co méně, jak vypadá jeho pracovní den/týden, jak a s jakými jinými experty spolupracuje, jaký je rozdíl na dané pozici mezi člověkem juniorním a seniorním, a jaký by mohl být odhadovaný vývoj této profese v budoucnu.

V druhé části infografiky zároveň najdeš doporučení, jak takovou pozici získat a v čem se vzdělávat.

Pro lepší pochopení celého kontextu doporučujeme u každé pozice poslechnutí také video rozhovorů - IT profíky za vás a pro vás vyzpovídala gymnazistka Anička Turnerová.

PDF verzi infografiky doporučujeme stáhnout a/nebo vytisknout.

A jeden důležitý tip na závěr: může se stát, že jiný člověk by popsal stejnou pozici trošku jinak. To je na trhu práce normální - každý z nás vnímá stejnou práci odlišně. Jednak podle typu firmy, kde pracuje, dále podle své povahy, délky praxe, vzdělání atp. Proto měj, prosím, na paměti, že zde neprezentujeme 100% zobecnitelná data z velkého výzkumu. Jde o osobně profesní výpovědi.

Pokud tě nějaká pozice zaujme, dohledej si další informace, setkej se s dalšími lidmi na podobné pozici a poslechni si jejich názor na danou práci. Po zhlédnutí videí budeš mít dobrý odrazový můstek, co hledat, na co se ptát.

Uč se, zkoušej, rozšiřuj si obzory, studuj s námi kurzy na různá témata na různých úrovních náročnosti nebo studuj i online z domu.

Máš už pár kurzů za sebou? A jsi připraven/a na profesní změnu? Zkontaktuj se s naším kariérním týmem, můžeš přijít na naše kariérní workshopy, kde si vylepšíš své CV, LinkedIn, osobní značku, na netradiční Job Fairy, a workshopy, kde trénujeme pohovory nanečisto nebo se můžeš osobně setkat a vše konzultovat s našimi kariérními kouči a poradci.